Tips voor hulpverleners voor omgaan met agressie
- 23 december 2024
- Nieuwsbericht
- V&VN Algemeen
De feestdagen staan voor de deur. Helaas is dit ook een tijd waarbij nieuwsitems verschijnen over agressief of ongewenst gedrag tegen ambulancezorgverleners en andere zorgprofessionals. “Een veilige werkomgeving voor ambulancezorgprofessionals en patiënten is belangrijk. Daarom hebben we een flyer ontworpen met tips voor de zorgverlener die te maken krijgt met ongewenst gedrag,” zegt V&VN-voorzitter Ambulancezorg Mischa Knol.
De voorzitter is zelf ook werkzaam is op de ambulance. Ik ben heel erg blij met deze flyer, die we samen met de AZN hebben ontwikkeld. Die wordt nu onder alle regionale ambulancediensten verspreid. Daarin kan je zien welke afspraken gelden. Agressie wordt door collega’s in de ambulancewereld nog vaak gebagatelliseerd. Maar incidenten met agressie of (verbaal) geweld moeten we echt niet interpreteren als onbeduidend of gaan afzwakken. Er wordt nog te vaak gezegd dat agressie bij het werk hoort. Of dat het nou eenmaal vaak gaat om personen die psychisch niet in orde of onder invloed van drugs of alcohol zijn. In de flyer is de norm duidelijk: agressie of ongewenst gedrag accepteren we niet.”
Knol somt een paar van de tips op die je als ambulancezorgmedewerker kunt doen bij ongewenst gedrag. “Maak altijd een interne melding. Want als incidenten geregistreerd worden, kunnen we ze gaan monitoren. Met cijfers sta je sterk als je het beleid wilt aanpassen.”
De ambulancezorgsector wil samen met het Openbaar Ministerie ervoor gaan zorgen dat de jaarlijkse cijfers inzichtelijk worden gemaakt voor de sector. Knol: “Nu leeft vaak het beeld dat ‘er toch niks gedaan wordt en de daders vaak vrijuit gaan of met een lage straf er vanaf komen’. Ook de werkwijze door de politie verschilt enorm per regio. Door dit sectoraal te benaderen en kennis te delen onder professionals hopen we dat dit onderwerp meer op feiten beoordeeld gaat worden en niet alleen op gevoel.’
Tekst gaat verder onder de foto
Verslag met 7 W’s
Een andere tip is om een verslag te maken met de 7 W’s. “Leg het volgende daarin vast: Wie, Wat, Waar, Wanneer, op Welke wijze, Waarmee, Waarom. Vraag je collega die getuige was ook een verklaring op te stellen. Kijk of er andere bewijslast voor aangifte is zoals foto/film,” licht Knol toe.
De voorzitter benadrukt dat je onderscheid moet maken tussen emoties en agressie. “Als je twijfelt hoe je het incident moet interpreteren, praat dan met je collega’s erover. Als het voor jou niet acceptabel is, laat je dan niet weerhouden om actie te ondernemen. Denk daarbij aan het incident melden, aangifte doen van een strafbaar feit bij de politie of een brief sturen naar de dader samen met je werkgever.”
Knol doet -net als vorig jaar- een beroep op de omstanders bij ongelukken en incidenten tijdens de feestdagen en de jaarwisseling. “Doe de deur open, zet huisdieren apart en geef zorgmedewerkers de ruimte. Laten we elkaar helpen en laten we aardig zijn voor elkaar!”
Word lid en praat mee!
Samen met 105.000 leden maken we ons als beroepsvereniging sterk voor professionalisering van de beroepen verpleegkundige, verzorgende en verpleegkundig specialist. Leden horen, zien en helpen; dat is waar we als V&VN voor staan. Wil jij invloed hebben op hoe jouw beroep zich ontwikkelt? Word lid van V&VN.